Havana
Eerst
vanaf Amsterdam naar Parijs om vervolgens met een Boeing 747
van Air France naar Havana te vliegen.
De
Spanjaard Diego Velázquez de Cuéllar stichtte
in 1515 de eerste stad in Cuba in het zuidoosten van het eiland.
Hij noemde deze stad Havana.
Vier jaar later werd Havana verplaatst naar de huidige locatie.
Oorspronkelijk was Havana een handelshaven.
In 1607 werd het de hoofdstad van de Spaanse kolonie Cuba.
Ook werd Havana de belangrijkste havenstad van de Spanjaarden
in de Nieuwe Wereld.
In 1538 werd Havana platgebrand door piraten.
Ook werd de stad meerdere malen geplunderd.
In 1762 werd de stad veroverd door Groot-Brittannië,
die het het jaar daarop ruilden tegen Florida. Nadat de Spanjaarden
de stad hadden teruggekregen, maakten ze van Havana de meest
verdedigde stad van het eiland.
Tijdens de drooglegging in de jaren '20 van de vorige eeuw
werd Havana een populair vakantieoord voor Amerikanen.
Na de Cubaanse Revolutie in 1959 werden de meeste Amerikaanse
uitgaansgelegenheden gesloten.
Het oude deel van Havana staat op de Werelderfgoedlijst van
UNESCO.
Het gebrek aan financiële middelen en bouwmaterialen
heeft ervoor gezorgd dat er geen lelijke nieuwbouw is.
Het nostalgische uitzicht van de stad wordt nog in de hand
gewerkt door het feit dat er relatief weinig auto's zijn (de
auto's die er rondrijden zijn echte antiquiteiten), geen hamburgerrestaurants,
geen neonlichten, en geen reclame.
Drie
dagen in Havana, om een goed beeld van Havana te krijgen hadden
wij via
Cuba-Junky een rondleiding geboekt met Pototo.
Pototo heeft ons de leukste plekjes in Oud Havana laten zien:
Plaza de Armas
Op
dit "wapenplein" exerceerden de troepen van de Spaanse
koning.
Midden op het plein staat een monument ter ere van de vrijheidsstrijder
Carlos Manuel de Céspedes.
Rond het plein vindt je koloniale bouwwerken als de vesting
La Fuerza, het paleis van de hertog van Santovenia, het huidige
hotel Santa Izabel, de neo-Griekse minitempel El Templete;
hier werd op 25 juli 1519 onder een grote oude kapokboom de
stad San Cristóbal de la Habana gesticht, het Palacio
del Segundo Cabo en het Palacio de los Capitanes Generales.
Palacio de los Capitanes Generales
Deze was meer dan 100 jaar de residentie van de Spaanse
gouverneurs.
Om niet gestoord te worden door het ratelen van de koetsen
op het plaveisel, liet men de straat met planken bedekken.
Binnen is het stadsmuseum; Museo de la Ciudad.
Calle Obispo
Aan de zuidkant van het Plaza de Armas begint de "bisschopsstraat",
aan weerskanten vindt je cafés, restaurants, traditionele
zaken zoals oude apotheken in fraai gerenoveerde koloniale
gebouwen.
Plaza de la Catedral
Het plein is omzoomd door een unieke verzameling koloniale
gebouwen.
De kathedraal was aanvankelijk een missiekerkje van de Jezuïeten.
Later zijn de zijbeuken en de barokgevel er aan toegevoegd.
In 1789 was de kerk dan eindelijk gereed.
Het
zou me teveel ruimte en tijd kosten om hier alles te vermelden
over Havana.
Voor uitgebreide informatie verwijs ik jullie naar Cuba-Junky
een schitterende site waar je ook hotels en excursies kunt
boeken voor in geheel Cuba.
Om
van Havana naar Varadero tekomen zijn er de zgn Viazul-bussen
Om
heel eerlijk tezijn vind ik Varadero niet echt geweldig, op
elke hoek van de straat vindt je een groot complex waar massa
toeristen verblijven.
Gelukkig hadden we een aantal excursies bij Casa-Cuba
geboekt zodat we nadat we waren uitgerust op het
strand van Varadero weer eens wat konden gaan doen.
Eén van excursies was met een helikopter van het vliegveld
van Varadero naar het berggebied
Topes de Collantes.
Deze streek is de regenachtigste streek van Cuba.
Topes de Collantes ligt op 771 meter hoogte, 18 kilometer
ten noorden van Trinidad en gelegen in het 90 kilometer lange
Sierra del Escambray.
Topes de Collantes is een gebied ter grootte van meer dan
100 vierkante kilometer, bestaande uit nevelwoud.
Vanaf Topes de Collantes ben ik naar Trinidad gereden.
De
stad Trinidad (60.000 inwoners) is het voorbeeld bij uitstek
van een stad uit de beginperiode van de Spaanse kolonisatie
: prachtig bewaarde straten en gebouwen met nauwelijks zichtbare
tekens van de 20ste eeuw.
Trinidad werd in 1514 gesticht door Diego Velazquez als een
uitvalsbasis voor ontdekkingen in de nieuwe wereld.
De 5 hoofdpleinen en de 4 kerken stammen uit de 18de en 19de
eeuw.
In 1988 werd de stad door de UNESCO op de lijst van het werelderfgoed
geplaatst.
Vóór de 19e eeuw was de rijkdom van de stad
gebaseerd op slavenarbeid in de suikerrietplantages.
Door de succesvolle teelt van suikerbieten in Europe kwam
aan deze bron van inkomsten een einde in de tweede helft van
de 19de eeuw.
Trinidad verloor zijn economisch belang en werd in de tijd
ingevroren.
Enkele
bezienswaardigheden:
De Plaza Mayor is het centrum van de stad.
De kathedraal Iglesia Parroquial de la Santisima Trinidad,
is de grootste kerk op Cuba.
Verder zijn er nog verschillende musea m.b.t de geschiedenis
en de archeologie van de stad.
De terugvlucht met de helikopter van het vliegveld van Trinidad
naar Varadero stond nog even op losse schroeven omdat er een
tropische storm werd verwacht.
Met een klein briesje konden we dan toch vertrekken.
De
terugvlucht van Varadero naar Amsterdam was weer met Air France
met een overstap in Parijs.
Na een vlucht van ruim 9 uur kom je dan, toch wel vermoeid,
aan in Parijs en wat blijkt; heeft men besloten de vlucht
van Parijs naar Amsterdam te schrappen.
Ook met de volgende vlucht mocht ik niet mee, die daarop was
pas plaats, dus zo'n 4 uur doelloos op de luchthaven rondhangen.
De medewerking van Air France is op zijn zachts gezegd belabberd,
geen consumptiebonnen, geen uitleg helemaal niets.
Bij thuiskomst direkt een brief geschreven naar Air France.