Vliegangst
hoe is het begonnen en hoe kom je er van af?
Jaren
geleden toen ik nog "jong" was dacht je er niet
zo over na, je ging 1 keer per jaar op vakantie naar bv Mallorca
en je stapte gewoon het vliegtuig in.
Naar mate je ouder wordt ga je nadenken; is het wel veilig,
controledrang, angst voor controleverlies en hoogtevrees helpt
ook niet echt om in een vliegtuig te stappen.
Natuurlijk, ik was nooit een held in een vliegtuig, ik zat
stilletjes in een stoel, eten en drinken deed ik niet, ook
roken, dat mocht toen nog, daar had ik geen behoefte aan.
Maar ach de wetenschap dat je na ongeveer 3 uur vliegen lekker
in de zon op het strand lag vergoedde veel.
Totdat
in 1988, of was het 1989, op de terugvlucht van Palma de Mallorca
naar Amsterdam er, althans voor mijn gevoel, iets verschrikkelijks
gebeurdde.
Het vliegtuig maakte een smak en het leek alsof we neerstorten.
Voor mij was dit de druppel, mocht ik hier ooit heel uitkomen
dan zou ik nooit meer in een vliegtuig stappen.
Trillend stapte ik uit het toestel, maar het was ook een opluchting
ik zou nooit meer in een vliegtuig stappen, dacht ik.
Elk
jaar op vakantie naar Spanje met de auto of touringcar, een
hele "zit" om 2 weken in de zon te kunnen "zitten".
Het is het juni 2001, C.F. Barcelona, de plaatselijke voetbalclub
uit Spanje, moest zijn laatste wedstrijd van het seizoen winnen
om zich te kunnen plaatsen voor de Champions League, de competitie
voor de beste clubs uit Europa.
Ik had een kaartje weten te bemachtigen en zat naast de zijlijn
van het veld, C.F. Barcelona tegen Valencia.
2-2 nog enkele minuten te spelen, aan een gelijkspel had C.F.
Barcelona niets, ze moesten winnen.
De laatste minuut met een omhaal beslist Rivaldo de wedstrijd
en C.F. Barcelona wint de wedstrijd, 10 duizenden mensen rennen
het veld op, ook ik loop tussen de feest vierende mensen.
Een schitterende wedstrijd en al ben ik niet zo groot voetbalfan,
ik zou toch graag meer van dit soort wedstrijden willen bekijken.
Tja en hoe kan je makkelijker en sneller aanwezig zijn bij
voetbalwedstrijden in het buitenland, juist het vliegtuig
en hier zat dus het probleem.
Thuis
gekomen ben ik eens gaan zoeken op internet of er voor mijn
probleem; vliegangst, iets te vinden is.
En wat bleek, er is zelfs een stichting opgericht tegen vliegangst
n.l., V.A.L.K.; Vlieg- Angstbestrijding Leidse universiteit
KLM.
Via hun website is het mogelijk om een test te maken, volgens
deze test was ik geen hopeloos geval en ik heb me direkt online
aangemeld voor een diagnostisch onderzoek in Leiden.
Het diagnostische ondezoek duurt ongeveer 2 tot 3 uur.
Op basis hiervan maakt Stichting VALK een trainingsprogramma.
Op het programma staan o.a. gedragstherapie, angstinzicht,
ontspanningsoefeningen, informatie over specifieke luchtvaartsituaties,
instructieve videoprogramma's en oefeningen tijdens gefingeerde
vluchten.
Natuurlijk ontbreekt het nodige leesvoer niet, ook heb ik
het boek, Help! Ik moet vliegen, gekocht.
Totaal
ben ik in Leiden ongeveer 8 uur, verdeeld over 3 dagen intensief
bezig geweest
Thuis is er veel meer tijd in gaan zitten; het boek aandachtig
lezen, ontspanningsoefeningen mbv de cd, en veel sporten want
een gezonde geest huist in een gezond lichaam en met een betere
conditie is het humeur beter en de draagkracht groter om met
spanning om te gaan.
Een bijkomend voordeel, ik verloor meer dan 20 kilo aan lichaamsgewicht
met al dat sporten.
De
volgende stap,
De dag van de waarheid, 13 september, 2 dagen nadat 2 vliegtuigen
in New York zich in de WTC gebouwen boorden is de dag aangebroken
dat ik na 13 jaar weer in een vliegtuig stap.
Heel de wereld op z'n kop vanwege 11 september en ik moet
weer zo nodig gaan vliegen.
's
Ochtends vroeg eerst naar Leiden vertrokken waar we worden
klaar gestoomd voor de vlucht van die avond.
Vanwege de verscherpte veiligheidsmaatregelen word het bezoek
in een hangar in Schiphol Oost afgelast.
Het simulatorprogramma gaat wel door, het lijkt alsof je in
een echt vliegtuig zit, inclusief de geluiden, maar het is
nog steeds niet "echt".
Dan
is het zover 18.00 uur op weg naar het vliegtuig welke ons
naar Hamburg gaat brengen.
Met een bus worden we naar het vliegtuig gereden, en dat was
even schrikken, wat een klein toestel; een Fokker 50.
18.20 uur het was doorbijten maar de grote stap is dan toch
gezet, we vliegen.
Het cockpit bezoek werd op de grond op de luchthaven van Hamburg
gedaan en direkt aansluitend was er dan weer de terugvlucht.
21.30 uur daar sta je dan weer op schiphol na een retourtje
Hamburg, nog niet helemaal doorhebbend wat er allemaal gebeurt
is.
Om het allemaal beter te kunnen bevatten besluit ik om nog
een keer, met begeleiding van stichting V.A.L.K., te gaan
vliegen.
4
Oktober, de stoute schoenen aangetrokken en met de trein naar
Schiphol gereden, hier stond de groep al op me te wachten.
Net vandaag stort er een Russisch vliegtuig, een Tupolev TU-154M,
neer.
Toch zet ik door, ik dwing mijzelf om door te gaan.
Op
het programma stond een bezoek in een hangar, de simulator
en een vlucht, wederom naar Hamburg.
Helemaal op me gemak was ik niet maar de terugvlucht ging
al beter dan de vorige keer.
Na
deze vlucht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik meer vluchten
moet maken om zo te wennen aan het vliegen.
En zo geschiedde, via internet vliegtickets gekocht voor Barcelona,
Geneve, Luxemburg en Parijs, dit alles in de 3 maanden na
de curcus.
Na elke vlucht een ervaring rijker, en heel langzaam begon
ik aan het idee van vliegen te wennen, en het ging steeds
beter.
Tuurlijk er waren ook wel wat mindere vluchten, dit was dan
vaak mijn eigen schuld, mijn lichaam hersteld niet meer zo
snel na een avondje stappen, en zoals je hierboven al had
kunnen lezen een gezonde geest huist in ................
Nu
mag ik, na bijna 10 jaar en meer dan 250 vluchten verder,
wel zeggen dat ik aardig van vliegangst "genezen"
ben.
Dit
is mijn verhaal, wat nu volgt is een algemeen stukje over
de voorbereiding,
gedachtenlijstje,
doe-
of aktiviteitenlijstje en als laatste, informatie
terugvalpreventie.